07/08/2012

Portugal !

Jee, en voi uskoa tätä, mutta sain vihdoin käytyä läpi Portugalissa ottamani kuvat ja käsiteltyä ne! Eihän tuosta paluusta olekaan kulunut kuin pari viikkoa, mutta koska olen yrittänyt elää täysillä, olen kieltänyt itseltäni pitkällisen datailun. Nyt saatte kuitenkin viimein pitkän liudan kuvia ja pieniä selityksiä Portugalista!
Olin siis viikon verran vierailemassa Disney-kollegani luona kahden muun ystävän kanssa.

Päivä 1
Saavuimme Portugaliin aamulla aikaisin, ennen yhdeksää, joten meillä oli koko päivä aikaa asettautua Julianan vanhempien upeaan taloon Esposendeen. En sitten tietenkään ottanut yhtään kuvaa talosta, mutta se oli joka tapauksessa hieno (ja mahdollista vuokrata!) näin ytimekkäästi kuvattuna.
Olimme aika kuolleita vähäisistä yöunista, joten pakollisten kauppareissujen ja rasvaisen, portugalilaisen lounaan jälkeen suuntasimme vuorien siimekseen pienen patikoinnin päähän makoilemaan aurinkoon. En uskaltaunut veteen vielä, mutta nukuin kivat nokoset rannalla, vaikka makuuasennossa meinasikin kuumuuden takia loppua happi. Ranskan kesän jälkeen edellistä voi pitää vain positiivisena asiana.
Nokosista huolimatta tainnuin aika nopeasti illalla kotona valmistamamme aterian jälkeen sänkyyn. Niin kävi kyllä muillekin, ja lopulta Julianan kaverit taisivatkin jäädä viihdyttämään itse itseään, hups!

Päivä 2
Pitkien yöunien jälkeen otimme vähän tuntumaa Esposendeen, joka on Julianan kotikaupunki. Turistin näkökulmasta se ei ehkä ollut mikään aktiviteettirikkain paikka, mutta ihanan rauhallinen Pariisin humun jälkeen. Chillailimme meren lähellä ja nautimme palmuista ja auringosta.
Illalla suuntasimme noin puolen tunnin ajomatkan päähän Bragaan, jossa Julianan veli opiskelee. Kävimme pyörimässä yliopistolla, söimme tuhdisti ja ihailimme kaupunkia vuorelta. Kuva ei välitä millään asteella sitä tunnelmaa, joka vangitsi katseen noihin valoihin ja kirkkaaseen tähtitaivaaseen.

Päivä 3
Kolmantena päivänä lähdimme seikkailulle hieman Esposendesta pohjoiseen Viana de Castelo -nimiseen kaupunkiin. Portugalissa oli ihan must juttu laittaa kirkko korkealle kukkulan päälle ja sitten tehdä siitä turistinähtävyys. Vianassa ylhäälle pääsin ihan hissilläkin, mutta näkymä oli kyllä sen parin euron arvoinen. Muutenkin kaupunki oli oikein mukavan leppoisa, mutta ei herättänyt ehkä sen suurempia tunteita. Meillä oli onneksi turistioppaan Julianan isä, joka osasi kertoa aivan mistä tahansa rakennuksesta jonkun tarinan.
Kotiuduttuamme kokkailimme ja illalla suuntasimme yhdelle Esposenden suurista yökerhoista. Ulkona syöminen ja yökerhot olivat aivan naurettavan hintaisia Portugalissa: ravintolassa sai ison annoksen 5-6 eurolla, ja suurelle klubille maksoimme sisään neljä euroa, mihin sisältyi viisi juomaa! Ei olekaan tämän reissun jälkeen huvittanut lähteä Pariisin yöhön.

Päivä 4
Lauantaina oli aika ottaa haltuun vielä yksi kirkko vuoren päällä, tällä kertaa Esposendessa. Päivä kului vähän laiskasti ympäriinsä pyöriessä, kunnes viime hetkellä inspiroiduimme yöpiknikistä rannalle. Kiisimme sinne siis juuri auringonlaskuksi ja istuimme dyynin takana aamukahteen eväiden, musiikin, tähtitaivaan ja lyhtyjen siivittämänä. Tuollaisina hetkinä sitä ajatteli, että elämä voisi olla täydellistä Portugalissa. Valitettavasti en saanut taltioitua tunnelmia oikein kuviin, koska salamalla ne olivat rumia ja ilman sitä täysin heilahtaneita. Mutta eivät ne kuvat olisi kuitenkaan kaikkea voineet kertoa.

Päivä 5
Ehdoton suosikkipäiväni oli sunnuntai, jolloin lähdimme aikaisin aamulla kohti Peneda-Géresin kansallispuistoa. Kyseessä on vuorilla oleva suuri luonnonpuisto lähellä Espanjan rajaa, joka on ilmeisesti kummassakin maassa suosittu vaellus- ja kiipeilypaikka. Me kuitenkin patikoimme vain pienen reitin (jonka aikana äiti ja iskä olisitte kyllä heittäneet henkenne korkeanpaikanpelosta) kirkkaanturkoosille vuoristojärvelle, jonka laidalla vietimmekin koko päivän. Minä uiskentelin kuin kymmenen vuotta sitten eli vesipetona. Koko päivä oli niin ihanan rauhaisa, joten vaikka olenkin aina kaivannut suurkaupungin sykettä, taidan kuitenkin olla pinttynyt landespede.
Illalla olinkin sitten kirkkaanpunainen ulkomuodoltani, vaikka olin laittanut kerrointa 50 melkein joka paikkaan! Onneksi en sentään ollut ainoa...

Päivä 6
Viimeisenä kokonaisena päivänämme Portugalissa makasimme vielä rannalla, toiset enemmän ja toiset (edelleen punertavat) vähemmän itseään paljastaen, kirjoittelimme postikortteja, tyhjensimme ruokakaappia ja pakkailimme. Siis lomailimme!

Päivä 7
Loman vihoviimeisenä päivänä lähdimme tutkailemaan Portoa, josta lentomme lähti kahdeksan maissa illalla takaisin kohti Pariisia. Tutustuminen kaupunkiin alkoihin hyvin, kun Julianan isä taas kerran johdatti meitä sen halki kertoen tarinoita aiheesta jos toisestakin. Ehdimme mukavasti syömäänkin Porton keskusaukion yhdessä ravintolassa (joka ei sekään ollut kallis!), mutta kun aloimme siirtyä lähemmäs merta nähdäksemme Porton toista puolta, tuli vähän mutkia matkaan. Tai no lähinnä ongelma oli siinä, että edes niitä mutkia ei tullut enää, sillä automme lopetti mukavasti moottoritiellä toimintansa. Hengailimme siinä sitten suunnilleen tunnin verran tien varressa huomioliivit päällä, ja lopulta olikin liian myöhä enää lähteä minnekään muualle kuin kohti lentokenttää. Täytyy sitten vissiin vain palata Portoon, sillä se vaikutti upealta kaupungilta!
Lentokoneesta bongailimme vielä kaupunkeja, joissa olimme viikon aikana käyneet ja ihailimme auringonlaskua. Ah, mikä viikko!

3 comments:

1. Anonymous8/8/12 08:42

Mielettömän hienoja maisemia! Milloin menolippu takaisin Suomeen rantautuu? (=

ReplyDelete
  2. Portugali oli kyllä upea. Palaan Suomeen reilun parin viikon päästä :)