02/10/2012

Voimakkaasti sitoutumaton toimittajakoulu


Syön sanojani nyt heti, eli ajattelin kirjoitella ihan tästä oikeasta elämästä, toisin sanottuna nykyisestä opiskelupaikastani! Oikeasti en vaan saa aikaiseksi revittyä tarpeeksi tilaa kalenteriin, että jaksaisin muokata jotain kuvia, mutta onneksi ainakin tämmöisen hömpän kirjoittaminen on nopeampaa. Haluaisin väsäillä jotain postausta/postauksia vinkeistäni Pariisiin yms.

Mutta nyt asiaan! Tämä mahtava opiskelupaikkani on siis Tampereen yliopiston journalistiikan tutkinto-ohjelma. Mun olisi kuulunut aloittaa jo syksyllä 2011, joten nimi on ehtinyt vaihtua tässä vuoden aikana tiedotusopista journalistiikkaan, mutta sisältö lienee suunnilleen sama. Isona musta siis tulee yhteiskuntatieteiden maisteri ja luultavasti myös toimittaja tai ainakin joku median parissa jollain tavalla toimiva henkilö.
Olen ehtinyt viettää opiskelijaelämää kuukauden verran, joten en ole ehkä paras ihminen kertomaan vielä opiskeluista. Tässä ensimmäisenä vuonna näyttää kuitenkin olevan ihan alan perusteoriaa sekä yksi harkkakurssi (joka minulla on vasta keväällä), ja sitten toisena vuonna on luvassa laajat kurssit lehtijournalismista, tv:stä ja radiosta sekä visuaalisesta journalismista. Sen pidemmälle en uskalla vielä edes ajatella.

Olen kyllä tykännyt hirveästi olla tuolla koulussa. Kaikki mun kurssit ovat olleet tähän mennessä kivoja, ja sivuaineistakin tiedän jo sen verran, että ainakin kansainvälinen politiikka ja sosiaaliantropologia kiinnostaa. Olisi kivaa ottaa ranskaakin, mutta ensi periodissa starttaavalle kurssille on halukkaita viitisenkymmentä ja 18 pääsee sille... On ehkä vähän outoa, että kotona täytyy tehdä enemmän työtä kuin esim. lukiossa, mutta toisaalta tän jälkeenhän sitä pitäisi sitten olla tämän alan ammattilainen, joten ehkä tässä voisi tehdäkin vähän hommia oppimisen eteen.

Tiedän, että teitä varmasti on kovasti mietityttänyt, mistä ihmeestä postauksen otsikko tulee... No sehän on meidän ainejärjestömme nimi, kavereiden kesken Vostok. Sen ansiosta mun ei ole tarvinnut jäädä kotiin yksin istumaan, vaan olen ennemminkin saanut raahautua luennoille silmät ristissä. Vostokin kanssa olen lähdössä syyslomalla matkallekin, mutta kohteen paljastan vasta sitten joskus lähempänä! Nyt kuittaan, MORO!

No comments:

Post a Comment